Inzicht in beleidskeuze
De akoestische eigenschappen van wegdekken zijn niet constant. Hoewel het verkeersgeluid op vrijwel alle wegdektypen in de loop van de tijd toeneemt (ook voor het standaard DAB of SMA) is de mate van toename uiteenlopend. Om een beleid met toepassing van stille wegdekken te valideren, kan een monitoringsprogramma opgezet worden. Hiermee wordt inzicht gegeven in het effect van het stille wegdekken-beleid ten opzichte van een 0-alternatief (een beleid zonder stille wegdekken). M+P beschikt over de juiste kennis en meetinstrumenten om dit inzicht te verkrijgen.
Meten aan een stil wegdek
Met de Close-Proximity (CPX) methode worden de geluideigenschappen van een wegdek vastgelegd als functie van de positie. De meetmethode is zeer geschikt voor het uitvoeren van een monitoringsprogramma naar de akoestische eigenschappen van een stil wegdek.
Het ontwerp van de M+P CPX-trailer is er op gericht om de invloed van stoorlawaai uit te sluiten tijdens de meting. Dat maakt de M+P CPX-trailer geschikt voor toepassing in een lawaaiige omgeving (zowel op binnenstedelijk, provinciaal als rijkswegenniveau). Omdat de binnenwanden van de omkasting voorzien zijn van absorberend materiaal fungeert de meetaanhanger als halve dode kamer. De eigenschappen hiervan zijn getoetst en de M+P CPX-trailer voldoet ruimschoots aan de ontwerp-specificaties uit de norm ISO/CD 11819-2. Verder wordt veel aandacht besteed aan de kwalitietsborging van de meetmethode. Zo beschikt M+P over een geconditioneerde opslag van de meetbanden, voert het jaarlijks vergelijkingsmetingen uit en doet het mee aan nationale en internationale ringonderzoeken naar de CPX-methode.