Akoestische duurzaamheid

Routekaart stille wegdekken

Maatregelen bij de bron

Bij de vermindering van wegverkeerslawaai is het toepassen van stille wegdekken een uitstekende maatregel. Zeker op stedelijke en regionale wegen heeft de toepassing van een stil wegdek de voorkeur boven die van het plaatsen van geluid- schermen of het isoleren van de woningen. Om aan de vraag naar stille wegdekken te voldoen heeft de Nederlandse wegenbouw een breed scala aan geluidreducerende producten ontwikkeld. Met name dunne geluidreducerende deklagen worden veelvuldig toegepast als geluidmaatregel bij de bron.

Verloop van de geluidreducerende eigenschappen

 

Geluidmeting aan een stil wegdek

Lange termijn visie

De akoestische prestatie van een stil wegdek neemt (vanzelfsprekend) af in de tijd, wat betekent dat de situatie langs een stil wegdek akoestisch verslechtert. Onterecht leidt dit tot scepsis over het nut van stille wegdekken. De situatie wordt binnen ambtelijke organisaties te vaak negatief voorgesteld. Maar wat is dan wel realistisch? De kern van de boodschap is dat er twee belangrijke aspecten zijn die meegenomen moeten worden in de beoordeling op langere termijn. Het eerste aspect is de afname van de reductie afgemeten moet worden aan de achteruitgang van een standaard wegdektype. Want ook een dicht asfaltbeton (DAB) of een steenmastiek asfalt (SMA) zal akoestisch verslechteren gedurende de gebruiksperiode. Het tweede aspect is de civieltechnische levensduur. Omdat stille wegdekken een kortere vervangingscyclus hebben, is het acceptabel dat de geluidreductie van een stil wegdek sneller verloopt.

M+P bepaalt voor u de lange termijn effecten van het stille wegdekken-beleid. Deze toets geeft aan of het voorgenomen beleid voldoet aan de ambitie.

 

Cwegdek

In Nederland worden wegdekken geluidtechnisch ingedeeld volgens de Cwegdek-methode. De Cwegdek ofwel de wegdekcorrectieterm geeft aan in welke mate een wegdek meer of minder geluid maakt dan het 'referentiewegdek'. Aan de bepaling van de wegdekcorrectie ligt een onderzoek ten grondslag waarbij op basis van minimaal vijf geluidmetingen een gemiddelde wegdekeffect wordt bepaald. Deze onderzoeken worden veelal uitgevoerd aan nieuw aangelegde wegdekken. De vastgestelde geluidreductie is dus gebaseerd op nieuwsituatie (zowel voor het stille wegdek als voor het referentiewegdek).