Contractvorming

Routekaart stille wegdekken

Van papier naar praktijk

Bij de inkoop van geluidreducerende wegdekken wordt de bestekschrijver geconfronteerd met het feit dat de Standaard RAW Bepalingen geen standaardproducten met standaardspecificaties biedt. Om het wegdek te krijgen met de juiste akoestische eigenschappen, moet het wegdek functioneel worden gespecificeerd. De vraagspecificatie wordt verder gecompliceerd wanneer de geluidreductie over een langere termijn moet worden gegarandeerd en wanneer er een afnametest plaatsvindt.

Systematiek

Bij het specificeren van een geluidreducerend wegdek in de vraagspecificatie is het niet erg praktisch als iedere keer opnieuw het wiel uitgevonden moet worden. Ook is uit de praktijk gebleken dat het gewoonweg kopiëren van vraagspecificaties uit andere bestekken tot veel problemen en onduidelijkheden leidt. Een vraagspecificatie moet vooral specifiek en eenduidig zijn en later geen aanleiding zijn tot discussie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Voor een wegbeheerder kan een systematiek uitgedacht worden waar een standaard vraagspecificatie aan ten grondslag ligt. Afhankelijk van het toepassingsgebied en de gewenste randvoorwaarden kan deze specificatie worden uitgebreid. Hierbij kan gedacht worden aan voertuigpopulatie (wel of niet specificeren voor vrachtverkeer), snelheidsbereik (binnenstedelijk of regionaal), leeftijdseffecten (eisen op lange termijn).

 

Specificatie akoestische eigenschappen

Een wegdek kan op verschillende wijze akoestisch worden gespecificeerd. Veel voorkomende varianten zijn:

  • er worden vooraf eisen gesteld aan het te leveren product, bijvoorbeeld op basis van de Cwegdek eigenschap zonder dat gecontroleerd wordt of het geleverde eindresultaat ook daadwerkelijk aan de eisen voldoet;
  • er worden vooraf geen eigenschappen gedefinieerd van het te leveren product maar in de gestelde specificaties wordt het gewenste resultaat impliciet opgenomen en wordt er expliciet getest bij afname;
  • er worden zowel eisen gesteld aan het te leveren product als aan het geleverde eindresultaat.

Controle akoestische eigenschappen

Het beoordelingsprotocol geeft duidelijk aan welke meetmethoden ingezet dienen te worden en wat er waar en wanneer gemeten dient te worden.

Productiecontrole Geluid

Een veel gebruikt beoordelingsprotocol is de ProductieControle Geluid. Deze methode is door M+P in samenwerking met VROM ontwikkeld voor de Richtlijn Stille Wegdekken.

Monitoring

De akoestische eigenschappen van wegdekken zijn niet constant. Hoewel het verkeersgeluid op vrijwel alle wegdektypen in de loop van de tijd toeneemt (ook voor het standaard DAB of SMA) is de mate van toename zeer uiteenlopend. Om een beleid met toepassing van stille wegdekken te valideren, kan bij de contractvorming rekening gehouden worden met een monitoringsprogramma.

 

Reële eisen stellen

Na het afnemen van een ProductieControle Geluid kan het voorkomen dat de akoestische eigenschappen van het wegdek niet voldoen aan de vraagspecificatie. Bij de contractvorming moet nagedacht worden hoe hier mee omgegaan zal worden. Belangrijk is om kennis te hebben van de reële verwachtingen die je van een bepaald wegdek mag hebben zodat er geen onmogelijke eisen worden gesteld.