Van papier naar praktijk
Bij de inkoop van geluidreducerende wegdekken wordt de bestekschrijver geconfronteerd met het feit dat de Standaard RAW Bepalingen geen standaardproducten met standaardspecificaties biedt. Om het wegdek te krijgen met de juiste akoestische eigenschappen, moet het wegdek functioneel worden gespecificeerd. De vraagspecificatie wordt verder gecompliceerd wanneer de geluidreductie over een langere termijn moet worden gegarandeerd en wanneer er een afnametest plaatsvindt.
Systematiek
Bij het specificeren van een geluidreducerend wegdek in de vraagspecificatie is het niet erg praktisch als iedere keer opnieuw het wiel uitgevonden moet worden. Ook is uit de praktijk gebleken dat het gewoonweg kopiëren van vraagspecificaties uit andere bestekken tot veel problemen en onduidelijkheden leidt. Een vraagspecificatie moet vooral specifiek en eenduidig zijn en later geen aanleiding zijn tot discussie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Voor een wegbeheerder kan een systematiek uitgedacht worden waar een standaard vraagspecificatie aan ten grondslag ligt. Afhankelijk van het toepassingsgebied en de gewenste randvoorwaarden kan deze specificatie worden uitgebreid. Hierbij kan gedacht worden aan voertuigpopulatie (wel of niet specificeren voor vrachtverkeer), snelheidsbereik (binnenstedelijk of regionaal), leeftijdseffecten (eisen op lange termijn).
Specificatie akoestische eigenschappen
Een wegdek kan op verschillende wijze akoestisch worden gespecificeerd. Veel voorkomende varianten zijn:
- er worden vooraf eisen gesteld aan het te leveren product, bijvoorbeeld op basis van de Cwegdek eigenschap zonder dat gecontroleerd wordt of het geleverde eindresultaat ook daadwerkelijk aan de eisen voldoet;
- er worden vooraf geen eigenschappen gedefinieerd van het te leveren product maar in de gestelde specificaties wordt het gewenste resultaat impliciet opgenomen en wordt er expliciet getest bij afname;
- er worden zowel eisen gesteld aan het te leveren product als aan het geleverde eindresultaat.