Van innovatie naar brede toepassing
Geluidreducerende wegdekken hebben hun plaats verworven in het Nederlandse straatbeeld. Twintig jaar geleden gestart als innovatie, op gang gekomen door de goede waterbergende eigenschappen van ZOAB op snelwegen en nu heel breed beschikbaar. Hoog tijd om beleid uit te stippelen rond de toepassing van dergelijke wegdekken en antwoord te vinden op vragen als:
- waarom zou ik het toepassen?
- kunnen stille wegdekken ook een rol spelen in ons actieplan geluid?
- hoeveel geluidreductie levert het op?
- wat merken de burgers er van?
- wat vinden de wegbeheerders er van?
- wat kost het?
- waar wel en waar niet toepassen?
Wat vinden de wegbeheerders er van?
In de afgelopen jaren heeft men veel ervaringen opgedaan met stille wegdekken... en die waren niet altijd positief. Veel wegbeheerders zullen zich nog het voorbeeld herinneren uit de begintijd van het gebruik van poreuze wegdekken in steden. Het wegdek was meestal niet bestand tegen het typische stedelijke verkeer. Voor een aantal gemeenten was de eerste (slechte) ervaring direct de laatste. Maar is het reëel om nu na twintig jaar innoveren nog steeds te blijven vasthouden aan een beleidskeuze van toen. Gezien de brede ervaring bij andere wegbeheerders lijkt toepassing civieltechnisch verantwoord.
Natuurlijk brengen de nieuwe ontwikkelingen weer nieuwe vragen met zich mee. Hoe lang houdt het geluideffect eigenlijk stand? En als we met stille wegdekken aan de slag gaan, gaan dan ook de onderhoudsbudgetten omhoog?